Sociaal telefoontarief
Het sociaal telefoontarief is een verminderd tarief dat sinds 1 juli 2005 door elke telefoonoperator moet toegekend worden aan een aantal categorieën van personen.
Voorwaarden
Volgende personen hebben recht op het sociaal telefoontarief als hun bruto jaarlijks gezinsinkomen niet hoger is dan de grensbedragen bepaald in de regeling van verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg:
• Personen ouder dan 65 jaar die alleen wonen of samenwonen met een of meerdere personen van minstens 60 jaar. Zij kunnen ook samenwonen met hun kinderen of kleinkinderen als die laatste wees zijn die beide ouders hebben verloren of bij gerechtelijke beslissing aan de grootouders zijn toevertrouwd.
• Personen ouder dan 18 jaar met een handicap van minstens 66% die alleen wonen of samenwonen, hetzij met ten hoogste twee personen, hetzij met bloed- of aanverwanten van de eerste of de tweede graad.
Volgende personen hebben recht op het sociaal telefoontarief zonder inkomensgrens:
• Personen die een leefloon ontvangen.
• Gehoorgestoorden (een gehoorverlies van 70 dB voor het beste oor) of personen bij wie een laryngectomie (wegname van het strottenhoofd) is uitgevoerd.
• Militaire oorlogsblinden.
Binnen hetzelfde gezin mag er ook niet meer dan één sociaal telefoontarief zijn.
Waar
Bij uw telefoonoperator (Belgacom, Telenet, Mobistar, ...)
Hoe
Als u denkt aan de voorwaarden te voldoen, moet u uw aanvraag indienen bij uw operator. Uw gegevens worden doorgestuurd naar het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) waar wordt onderzocht of u aan de
voorwaarden voldoet. Indien nodig vraagt het BIPT u nog om bepaalde documenten op te sturen.
Bedrag (01.01.14)
De telefoonoperatoren moeten minstens volgende verminderingen op hun standaardtarief toepassen:
• Activeringskost vaste telefonie: 50 % van het normale tarief; wanneer de consument aan eenzelfde aanbieder abonnementsgeld en gesprekskosten, of enkel gesprekskosten verschuldigd is.
• Een korting van € 8,40 per maand op het abonnementsgeld.
• Een korting van € 6,20 per twee maanden op de gesprekskosten wanneer abonnementsgeld en gesprekskosten verschuldigd zijn door de consument aan verschillende aanbieders: een korting van € 23 per twee
maanden op de gesprekskosten. Deze korting moet worden aangeboden door de operator die de gesprekskosten factureert.
Het sociaal telefoontarief bestaat uit de beschikbaarstelling van een voorafbetaalde kaart met een waarde van € 3,10 per maand. De verbindingen die door middel van die kaart tot stand worden gebracht, worden tegen het normale
tarief aangerekend.
terug naar menu
Voorwaarden
Volgende personen hebben recht op het sociaal telefoontarief als hun bruto jaarlijks gezinsinkomen niet hoger is dan de grensbedragen bepaald in de regeling van verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg:
• Personen ouder dan 65 jaar die alleen wonen of samenwonen met een of meerdere personen van minstens 60 jaar. Zij kunnen ook samenwonen met hun kinderen of kleinkinderen als die laatste wees zijn die beide ouders hebben verloren of bij gerechtelijke beslissing aan de grootouders zijn toevertrouwd.
• Personen ouder dan 18 jaar met een handicap van minstens 66% die alleen wonen of samenwonen, hetzij met ten hoogste twee personen, hetzij met bloed- of aanverwanten van de eerste of de tweede graad.
Volgende personen hebben recht op het sociaal telefoontarief zonder inkomensgrens:
• Personen die een leefloon ontvangen.
• Gehoorgestoorden (een gehoorverlies van 70 dB voor het beste oor) of personen bij wie een laryngectomie (wegname van het strottenhoofd) is uitgevoerd.
• Militaire oorlogsblinden.
Binnen hetzelfde gezin mag er ook niet meer dan één sociaal telefoontarief zijn.
Waar
Bij uw telefoonoperator (Belgacom, Telenet, Mobistar, ...)
Hoe
Als u denkt aan de voorwaarden te voldoen, moet u uw aanvraag indienen bij uw operator. Uw gegevens worden doorgestuurd naar het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) waar wordt onderzocht of u aan de
voorwaarden voldoet. Indien nodig vraagt het BIPT u nog om bepaalde documenten op te sturen.
Bedrag (01.01.14)
De telefoonoperatoren moeten minstens volgende verminderingen op hun standaardtarief toepassen:
• Activeringskost vaste telefonie: 50 % van het normale tarief; wanneer de consument aan eenzelfde aanbieder abonnementsgeld en gesprekskosten, of enkel gesprekskosten verschuldigd is.
• Een korting van € 8,40 per maand op het abonnementsgeld.
• Een korting van € 6,20 per twee maanden op de gesprekskosten wanneer abonnementsgeld en gesprekskosten verschuldigd zijn door de consument aan verschillende aanbieders: een korting van € 23 per twee
maanden op de gesprekskosten. Deze korting moet worden aangeboden door de operator die de gesprekskosten factureert.
Het sociaal telefoontarief bestaat uit de beschikbaarstelling van een voorafbetaalde kaart met een waarde van € 3,10 per maand. De verbindingen die door middel van die kaart tot stand worden gebracht, worden tegen het normale
tarief aangerekend.
terug naar menu